Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

torsdag 16 september 2010

Sverigedemokrat uteslöts ur facket

DEMOKRATUR Ett ytterligare bevis på den omfattande demokratur som råder i Sverige synliggjordes nu när chauffören Leif Rogerstam i Ljungby har uteslutits ur Transportarbetarförbundet på grund av sitt politiska engagemang. Rogerstam är sverigedemokrat och står på partiets lista i kommunfullmäktigevalet.

Transports presschef Mattias Håkansson säger att förbundet som alla föreningar har stadgar om medlemmars skyldigheter och rättigheter och om en medlem verkar mot stadgarna är det skäl för uteslutning. Och politiskt anser Transport att Sverigedemokraterna bakom fasaden döljer högerextremism, främlingsfientlighet och kopplingar till både nationalism och fascism, något som är helt oförenligt med Transports grundvärderingar.

Rogerstam är besviken och anser att Transport gör våld på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet.

Jag tycker det är väldigt tråkigt för jag skulle gärna ha varit med i Transport fortfarande. Jag tycker det är diskriminerande av yttrandefriheten, man borde få vara med i vilket parti som helst och ända får vara med i facket. Nu missar jag en del försäkringar som är viktiga när man är ute och kör på vägarna.

Leif Rogerstam har inte övervägt att lämna Sverigedemokraterna för att få vara kvar i facket.

Jag tycker de ägnar sig åt diktaturfasoner, säger han.

SR

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)

Inga kommentarer: