Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 11 september 2010

Röst(s)kolan polisanmäld

Valskola i Vivalla

Socialdemokraternas röstskola i Vivalla i Örebro har polisanmälts. Det är en privatperson som gjort anmälan som kom in till polisen under torsdagen.

– Anmälan är inte färdigbehandlad och har ännu inte fått någon rubricering. Jag törs inte ge mig på någon bedömning, säger Örebropolisens presstalesman Torbjörn Carlson till NA

Andreas Svahn, ombudsman på Socialdemokraterna i Örebro, förstår inte varför partiet blivit anmält.
– Om vi annonserar och bjuder in till en röstskola med oss som avsändare är det väldigt tydligt. Kommer det upp politiska diskussioner är det är klart att vi berättar om vår politik, man kan inte ställa krav på politisk neutralitet från oss, säger han.

Men han verkar inte orolig för några rättsliga konsekvenser.
– Som jag har förstått det efter kontakt med polisen bedömer man att man inte gör något åt det. Det jag oroar mig för är att det ska leda till att färre väljer att rösta och engagera sig politiskt. Om det visar sig att det är någon av våra politiska motståndare som gjort anmälan finns det ett samband som säger att man inte är intresserad av att höja valdeltagandet.

Inslag om valskolan i SvT Tvärsnytt.



Ursprungsartikel
Källa: Fria Nyheter (importerat inlägg)

Inga kommentarer: